Csoportvezetés

Kiscsoportos jégtörők

A „jégtörő” egy olyan rövid, interaktív rész a csoport találkozó elején, ami oldja a kezdeti hangulatot, és játékos módon egymás megismerésére bátorít minket.

Fontos, hogy egy jégtörő játék ne legyen ijesztő. Ami a csapat egyik felének normális, az a másik résznek félelmetes lehet. Például a "Kivel mennél el egy hétre nyaralni, és miért?" kérdés sokaknak ijesztő lehet, de a "Ha bárhova elmehetnél nyaralni, hova mennél és miért?" kérdés már kevésbé.

Itt találsz néhány egyszerű jégtörőt. Az első néhány a legjobb egy új csoportban. A legtöbb későbbi ötlet pedig a már hosszú ideje együtt lévő csoportokban használható a kapcsolatok kialakítására, mélyítésére.

 

1. Legjobb/Legrosszabb

A csoport minden tagja ossza meg a legjobb és legrosszabb pillanatát az elmúlt hétről. Próbáld meg arra sarkallni őket, hogy ne az iskolával kapcsolatos dolgokat mondjanak. Ezt a játékot könnyű használni az elején, és jó képet ad arról, mi történik jelenleg a csoport tagjainak életében. Néhány tapasztalt csoport is rendszeresen használja ezt... a válaszok egyre őszintébbek lesznek az idő múlásával.

2. Legegyedibb

Menjetek körbe a csoportban, és mindenki mondjon el magáról valamit, ami miatt különbözik mindenkitől, mint például: "Én még sosem voltam külföldön." vagy "Van kilenc testvérem."

3. Két igaz egy hamis

Mindenkinek három állítást kell mondania magáról. Ezekből legyen kettő igaz, és egy hamis. Például: "Sosem törtem még el egy csontom se. Van öt testvérem. Miskolcon születtem." A csoportnak ki kell találnia melyik állítás a hazugság.

4. Személyes kincskeresés

Töltsetek öt percet azzal, hogy megkerestek bizonyos dolgokat a pénztárcáitokban, vagy táskáitokban ezek közül:

·       Valami ami régóta nálad van

·       Valami amire büszke vagy

·       Valami ami sokat elmond rólad

·       Valami ami a jó időkre emlékeztet

·       Valami amitől aggodalom fog el

Mindenki mutassa be az első tárgyat. Menjetek körbe a második, harmadik, stb. tárggyal is, amíg nem végeztek. Nem kell felhasználnotok az egész listát, mert esetleg túl hosszú időbe telne. Ti is kitalálhattok új kategóriákat.        

5. Ismerkedős kérdések

·       Mivel foglalod el magad szórakozásképpen?

·       Milyen lenne az ideális vakációd?

·       Mi a legemlékezetesebb dolog, amit a szüleiddel csináltál?

·       Milyen tulajdonságot értékelsz legjobban egy barátban?

·       Mi az az egy tulajdonság amit örököltél a szüleidtől és örülsz neki, illetve mi az aminek kevésbé?

·       Milyen jó dolog történik éppen az életedben? Mitől jó?

·       Ha tudod, hogy nem tudsz benne hibázni, és a pénz nem kérdés, mit csinálnál a következő öt évben?

·       Mit szeretnél ha mondanának rólad a temetéseden?

·       Ha ez igaz rád: mikor és hogyan vált Isten számodra többé, mint csak egy szó?

6. Tudtad?

Ez a játék segíthet egy olyan csoportnak, akik nem jól ismerik egymás. Keress valamilyen egyedi információt minden csoporttagról, mielőtt találkoztok. Próbálj olyan dolgokat találni, amik megkülönböztetik a csoporttagokat, mint például "Elneveztek rólam egy hajót.", "Kétszer törtem el ugyanazt a csontomat." vagy "Van egy ikertesóm".

Ezután írj egy papírt, ahova leírod ezeket az információkat úgy, hogy mellettük hagysz szabad helyet. Minden csapattagnak adj egy ilyen papírt, és hagyj számukra 5-7 percet, hogy kitalálják, melyik információ kire vonatkozik. Amikor kitalálják, akkor az adott személyről meg kell tanulniuk egy másik dolgot is. A játék végén mutass be mindenkit a lista sorrendje szerint.

7. Ábrázold az életed

Emlékezzetek vissza a múltba amennyire csak tudtok, és rajzoljatok egy vonalat, ami az életeteket fogja reprezentálni. Emeljétek ki azokat a pontokat, amikor magasan vagy alacsonyan szárnyaltatok, az ösztönző, és kétségbeejtő pillanatokat, és azt is, ahol jelenleg álltok. Ez a vonal valószínűleg egyenes, dőlt, recés és görbe részek keveréke lesz. Miután lerajzoltátok, mutassátok be, számotokra mit jelent, amit rajzoltatok.

8. M&M játék

Adjatok körbe egy M&M-es zacskót, és mindenki vegyen belőle egy párat. Ezután, mielőtt megeszik, mondd el nekik, hogy mondjanak el magukról valamit minden darabért cserébe. Például a családjukkal kapcsolatosan a piros darabokért, vagy a jövőbeli terveikkel kapcsolatban, ha éppen zöld van náluk, és így tovább.

9. Én még soha

Vegyél egy nagy M&M zacskót, és adj mindenkinek ugyanannyi darabot belőle (kezdésnek például tízet). Kezdésképpen mondj valamit, amit sose csináltál, de úgy gondolod a legtöbben már megtették (innen a cím "Én még soha"). Például mondhatnád, hogy "Sosem tartottam még szülinapi bulit.", vagy más olyan állítást, ami igaz rád, de szerinted másra nem. Ezután mindenkinek, aki már tartott szülinapi bulit adnia kell neked egy M&M darabot, viszont neked adnod kell mindenkinek, aki még nem tartott szülinapi bulit. Folytassátok addig, amíg mindenki mondott valamit, vagy amíg valakinek el nem fogynak az M&M darabjai. A játék célja, hogy a végén nálad legyen a legtöbb darab. (Ez a játék sokáig is eltarthat.)

10. Te írod a kérdést

Adj mindenkinek egy kis lapot. Válassz egy kategóriát, és hagyd, hogy írjanak kérdéseket ebben a kategóriában. Például válaszd a "barátság" témakörét, és mindenkinek írnia kell egy kérdést a többiek számára ebben a témában. Példakérdések: "Legjobban milyen tulajdonságot értékelsz egy barátban?", vagy "Ki és miért volt a legjobb barátod régebben?". A kérdések megírása után gyűjtsétek össze ezeket egy kupacba, és húzzatok belőle. Témaötletek: munka, életcélok, vicces történetek, hobbik, család, félelmek, randis problémák, kapcsolatok, Istennel való kapcsolat, stb.

11 Életem képekben

Hozz egy újságot, vagy magazint. Mindenki tépjen ki egy képet, cikket, vagy bármit ami leírja, milyen ő. Ha van elég idő, akkor akár többet is ki lehet tépni, és kollázst készíteni belőle.

12. Ég a ház

Tedd fel a következő kérdést: "Ég a házad, és mindenki biztonságban van. Van harminc másodperced, hogy végig rohanj a házon, és összegyűjts három-négy tárgyat, amit megmentenél. Miket választanál? Miért?" Miután mindenki elmondta, megbeszélhetitek a csoportban, hogy mit tanultatok egymásról.

13. Bármi elérhető

Ha bárhova elmehetnél most a világban, hova mennél, és miért? Ha bárkivel beszélgethetnél, ki lenne az? Miért? Ha bárkivel beszélhetnél, aki már meghalt, kit választanál, és miért? Ha kívánhatnál valamit a következő nyaraddal kapcsolatban, ami teljesülne, mi lenne az?

14. Lakatlan sziget

Tedd fel e kérdést: "Egy évre egy lakatlan szigetre lettél száműzve. Három dolgot vihetsz magaddal a szükséges dolgokon kívül. Mit vinnél és miért?"

15. Hősök

Kérj meg mindenkit, hogy mondjon három embert (múlt vagy jelenbéli) akikre felnéz. Miért? Vagy kérdezd meg őket, ha valakivel készíthetnének egy riportot a múltból, akkor ki lenne az? Mi lenne az az az egy-két kérdés, amit feltennének neki?

©2023 Timóteus Társaság. Minden jog fentartva.